Pozycjonowanie stron internetowych to proces, który ma na celu zwiększenie ekspozycji danej strony internetowej w wynikach organicznych na określone słowa kluczowe. Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę w Internecie, musisz wiedzieć, że pozycjonowanie to proces długofalowy – efekty nie będą widoczne od razu. Musisz więc uzbroić się w cierpliwość, ale możesz nam zaufać – będzie warto! Odpowiednie działania w obszarze SEO, które od samego początku wykonywane będą starannie i z odpowiednim przygotowaniem, odpłacą Ci w efektach, które będą widoczne nawet po zakończeniu współpracy z agencją SEO bądź zmniejszeniem środków na ten kanał promocji. A jeśli o odpowiednich działaniach w tym zakresie mowa… jakich błędów w pozycjonowaniu unikać? Wszystkie błędy w SEO to temat na dłuższą rozprawkę – w tym artykule wskażemy najbardziej popularne błędy w pozycjonowaniu.
Dobór nieodpowiednich słów kluczowych
Jak wspomnieliśmy we wstępie, pozycjonowanie to proces, który ma zapewnić Twojej witrynie lepsze pozycje na określone słowa kluczowe. Ilość słów kluczowych danej domeny określana jest jako jej widoczność, a każdy właściciel strony internetowej chciałby, aby wykres widoczności stale był rosnący i przeganiał konkurencję.
Należy zdać sobie sprawę, że nie sama ilość słów kluczowych, ale jakość ma tutaj nie małe znaczenie. Przy rozpoczęciu prac związanych z pozycjonowaniem należy dokładnie przeanalizować swój rynek – pozwoli Ci to określić, jakie produkty czy usługi chcesz promować, do kogo chcesz nimi docierać i w jaki sposób potencjalny klient może Cię szukać.
Bardzo często osoby, który zaczynają swoją przygodę z SEO, popełniają ten błąd, że rzucają się z motyką na słońce, uderzając od razu w najbardziej konkurencyjne słowa kluczowe. Musisz zdawać sobie sprawę, że twoja konkurencja walczyła o te pozycje prawdopodobnie od kilku lat i to, że akurat ona znajduje się na pierwszych trzech, czy nawet 10 pozycjach to nie jest przypadek.
Jaki z tego morał? Zacznij od czegoś mniej konkurencyjnego – znajdź niszę, w której możesz być widoczny od zaraz – rozbuduj kategorie na bardziej szczegółowe, sprawdź jak użytkownik wyszykuje Twoich produktów i zacznij od tego.
Po drugie – zawsze upewnij się, że intencja użytkownika wpisującego dane słowo kluczowe jest taka, jak ci się wydaje. Nie zawsze musisz mieć rację, a konsekwencją pojawienia się na nieodpowiednie słowo kluczowe będzie wysoki współczynnik odrzuceń. Aby sprawdzić intencję użytkownika, wpisz daną frazę w wyszukiwarkę i zobacz, co Google wyświetla na pierwszych dziesięciu pozycjach – to powinna być dla Ciebie wystarczająca wskazówka!
Niekompletna strategia
Pozycjonowanie składa się z trzech filarów – są nimi treści, linki i optymalizacja techniczna. Bardzo często zdarza się, że właściciele stron internetowych skupiają się wyłącznie na jednej z tych rzeczy, bądź nie realizują każdego z działań z odpowiednim zaangażowaniem. Google podczas tworzenia rankingu w bezpłatnych wynikach wyszukiwania zwraca uwagę na wiele czynników (nie wszystkie z nich są nam wiadome), w szczególności skupiając się na tych trzech. Niejednokrotnie spotkaliśmy się z sytuacją, kiedy to witryna z wyjątkowymi treściami pisanymi przez wspaniałych ekspertów osiągała słabe wyniki w SEO z tego powodu, że nie była odpowiednio zoptymalizowana i nie kierowały do niej żadne odnośniki.
Podsumowując – jeśli chcesz pozycjonować swoją stronę internetową skup się na całokształcie! Nie zapominaj o żadnym z trzech wymienionych filarów.
Brak analizowania wyników pozycjonowania lub analizowanie ich w zły sposób
Każde działanie marketingowe, każda kampania w sieci musi być analizowana – bez dobrej analizy nie jesteśmy w stanie powiedzieć, czy prowadzone przez nas działania zdały egzamin, do kogo dotarła nasza reklama, czy spełniła swoją rolę.
Podobnie jest w przypadku pozycjonowania – do śledzenia efektów strategii SEO najlepiej jest używać darmowych narzędzi od Google – Google Search Console i Google Analytics. Są to narzędzia, które pozwolą Ci sprawdzić, skąd pochodzi ruch na Twojej stronie, który z kanałów jest najbardziej skuteczny, oraz po wpisaniu jakich słów kluczowych znajdują Cię Twoi potencjalni klienci.
Błędem w SEO jest brak analizy efektów, lub analizowanie ich w nieodpowiedni sposób. Jeśli nie masz pewności, czy czytasz dane prawidłowo, zapoznaj się z dokumentacją Google, bądź skontaktuj się ze specjalistą SEO, który rozwieje Twoje wątpliwości.
Szybka rezygnacja z prowadzenia działań w zakresie SEO
Jak wspomnieliśmy wcześniej, SEO to długotrwały proces, z którym mogą nie polubić się niecierpliwe osoby. Jednym z częściej zadawanych pytań przez klientów są: za ile będzie efekt? Kiedy pojawię się na słowo X w TOP3? Odpowiedź jest zawsze ta sama: to zależy. Wszystko zależy od konkurencji, stanu Twojej domeny, jej historii w wyszukiwarce, czy budżetu, który jesteś w stanie przeznaczyć na działania związane z pozycjonowaniem.
Nie da się jasno określić, kiedy pojawią się pierwsze efekty pozycjonowania. Błędem jest zbyt szybka rezygnacja z działań, która często ma miejsce w przypadku mniej świadomych klientów. Szacuje się, że w przypadku nowej domeny, która wcześniej nie miała wiele wspólnego z pozycjonowaniem, pierwsze efekty mogą (ale nie muszą!) być widoczne w okresie 6-12 miesięcy od rozpoczęcia działań. Daj czas robotom indeksującym na przeliczenie wartości Twojej domeny oraz zaindeksowanie wszystkich zmian.
Podsumowanie – jakich błędów w SEO unikać?
W tym artykule opisaliśmy tylko garść błędów, które zdarzają się w pozycjonowaniu. Z naszego doświadczenia wynika, że jest ich wiele więcej (żeby nie powiedzieć nieskończenie wiele). Aby uniknąć wszystkich z nich skorzystaj z pomocy doświadczonej osoby, która pomoże Ci dobrać odpowiednią strategię i zrealizować ją w taki sposób, aby Twoja strona internetowa mogła osiągać wysokie pozycje w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.