Pozycjonowanie lokalne to część ogólnego pozycjonowania strony internetowej w wyszukiwarkach, czyli SEO (ang. Search Engine Optimization). W dobie wysokiej konkurencji (w tym również lokalnej), niezbędna jest wysoka pozycja strony w wyszukiwarce Google, dzięki czemu możliwe jest pozyskiwanie osób zainteresowanych produktami lub usługami. W zależności od grupy docelowej, stronę można pozycjonować ogólnie na wybrane frazy. Taka metoda często jest stosowana w firmach, które działają w całej Polsce, np. sprzedaż internetowa, itd. Natomiast przedsiębiorcy, którzy chcą promować firmę w swoim mieście lub w regionalnie, decydują się na pozycjonowanie lokalne. Na czym dokładnie polega taka strategia pozycjonowania oraz jakie korzyści przynosi firmie?
Pozycjonowanie lokalne – czym dokładnie jest?
Pozycjonowanie lokalne umożliwia promocję strony na danym regionie w wyszukiwarce Google. W tym celu wykorzystywane są frazy kluczowe związane z danym obszarem np. wypożyczalnia rowerów Kielce. Ta sama zasada dotyczy wykorzystywania tzw. długiego ogona czyli zapytań bardziej precyzyjnych. Przykłady takich fraz to np. wypożyczalnia rowerów na doby Kielce, sprawdzona wypożyczania rowerów Kielce itd. Możliwości jest wiele, natomiast ważne jest dobranie fraz, których wyszukują użytkownicy. To sprawia, że na stronę wejdą osoby, które już na wstępie w pewnym stopniu są zainteresowane produktami lub usługami firmy.
Skutecznie wypozycjonowana strona lokalnego biznesu pełni funkcję darmowej reklamy, która wyświetla się klientom w górnych wynikach wyszukiwania. Warto wiedzieć, że wysoka pozycja w Google wpływa na profesjonalny wizerunek firmy.
Pozycjonowanie lokalne – na czym polega?
Działania w tej strategii są podobne do tych, które są przeprowadzane podczas pozycjonowania ogólnego. Istnieją jednak pewne różnice, które są kluczowym elementem sukcesu. Należą do nich:
Geolokalizacja – pozwala zlokalizować rejon, w którym przebywa potencjalny klient. Załóżmy, że taka osoba znajduje się w Szczecinie. Po wpisaniu w wyszukiwarkę frazy: ,,biuro księgowe”, użytkownik powinien zobaczyć w wynikach listę najlepiej ocenianych firm w Szczecinie. Żeby wykorzystanie geolokalizacji było możliwe, firma musi posiadać swoją wizytówkę w Google Maps. To sprawi, że Google wyświetli ją w wynikach wyszukiwania w danej lokalizacji. To jednak nie wszystko, ponieważ istnieje kilka innych elementów, które wpływają na pozycjonowanie.
Pytania geolokalizacyjne – to frazy, które zawierają również lokalizację, np. agencja reklamowa Poznań. W takim przypadku to klient określa lokalizację, w której poszukuje danej firmy. W wynikach wyszukiwań wyświetlą się strony firm, które są najlepiej oceniane przez Google. Użytkownik może znajdować się w Warszawie, ale po wpisaniu frazy zobaczy linki do stron z Poznania.
Analiza rynku – to kolejny element pozycjonowania lokalnego, który obejmuje ustalenie fraz kluczowych potrzebnych do zaplanowania skutecznej strategii SEO. Należy zweryfikować konkurencję w danym regionie oraz jej pozycje w Google. Trzeba ustalić pod jakie słowa kluczowe są wypozycjonowane strony firm konkurencyjnych i jakie działania podejmują. W wielu przypadkach naszymi konkurentami mogą być także agregatory ofert.
Link building lokalny – to opracowanie strategii linków dodawanych (poza stroną firmy) w lokalnych serwisach, na stronach internetowych, blogach lub w tematycznych katalogach firm dla wybranego miasta. Pomimo że metoda katalogowania nie ma takiej siły SEO jak dawniej, to warto dodać firmę do stron, które będą wyświetlać adres naszej firmy. Takie działanie ułatwi robotom indeksującym powiązanie naszej strony z konkretną lokalizacją. Dodawanie linków na zewnętrznych stronach musi odbywać się w odpowiedniej częstotliwości i przy użyciu odpowiednich anchorów. Linki złej jakości mogą prowadzić do obniżenia pozycji naszej strony.
Co jeszcze jest ważne w pozycjonowaniu lokalnym?
W pozycjonowaniu lokalnym kluczową rolę odgrywa wewnętrzna optymalizacja strony www – są działania SEO Onsite. Działania te obejmują kilka aspektów, m.in.:
Adres siedziby firmy i telefon kontaktowy – warto umieścić go w stopce lub górnej sekcji witryny oraz zakładce kontakt. Dzięki temu roboty Google nie będą miały problemu z powiązaniem adresu z naszą stroną.
Dane strukturalne – to informacje zawarte w kodzie, które ułatwiają robotom zrozumienie treści zawartych na stronie. Ich prawidłowa implementacja jest istotna w kontekście skutecznych działań SEO.
Optymalizacja treści w witrynie – przede wszystkim treści muszą być ciekawe dla potencjalnych klientów i jednocześnie przyjazne dla wyszukiwarek. Oznacza to, że we wpisach muszą zostać odpowiednio wkomponowane frazy kluczowe.
Implementacja Mapy Google – taka mapę można umieścić na podstronie KONTAKT lub w stopce obok adresu firmy. Ważne, aby użytkownicy mogli łatwo ją znaleźć i ocenić odległość firmy, np. od miejsca zamieszkania.
Wewnętrzne linkowanie – polega na rozmieszczeniu linków we wpisach w taki sposób, aby użytkownicy i boty mogły się po niej łatwo poruszać.
Google Moja Firma – to bezpłatna internetowa wizytówka, dzięki której firma wyświetla się w mapach Google. Natomiast klienci, którzy skorzystali z usług lub produktów firmy, mogą wystawić opinie.
Odpowiednie pozycjonowanie lokalne sprawia, że strona firmy znajduje się w górnych wynikach wyszukiwania, co wpływa na wiarygodność firmy oraz dotarcie do lokalnych klientów. Dlatego coraz więcej przedsiębiorców korzysta z tej strategii pozycjonowania.